Hoe maak je een vlieger?

Mieke maakte niet alleen heerlijke zomerse outfits voor het strand, maar ook een… vlieger! Jawel, in stof! En ze maakte daar ineens handige instructies bij zodat je er zelf ook gewoon eentje kan maken. Je kinderen springen vast en zeker een gat in de lucht. Waar wacht je nog op?

DSC_0716

WAT HEB JE NODIG:

  • Stof voor de vlieger
  • Stof voor de staart
  • 2 lichte, flexibele, maar stevige stokken. Eventueel gerecupereerd van een andere vlieger, of bijvoorbeeld bamboe, plastiek of oude tentstokken (NOTE: mijn horizontale stok bestond uit 2 delen die vastgezet werden in de verticale stok vandaar dat je 3 stokken ziet op de foto).
  • Lange, stevige lijn (eventueel gerecupereerd van een oude vlieger)
  • Eyelets (zeilringen)
  • Touw (ik gebruikte gewoon bakkerstouw):
    • Om te gebruiken als verbinding tussen vlieger en lijn: Ongeveer 80 cm plus ook wat extra rekenen om op 2 plaatsen te kunnen vastknopen
    • Om de stokken aan elkaar te binden.
    • OPTIE: Om de vlieger en stokken extra aan elkaar te bevestigen

DSC_0001 (1)

KNIPPEN:

  • Stap 1: vlieger op maat knippen op basis van de lengte van de stokken.

Mijn stokken zijn 56cm en 70 cm en kruisen elkaar loodrecht op 20 cm van de top van de langste stok. Bind ze ter hoogte van de kruising aan elkaar vast.

Leg de stokken op de stof en teken een lijn tussen de uiteinden van de stokken. Neem daar dan nog eens 1.5 cm naadwaarde bij en teken ook die lijn. Op die laatste lijn knip je je stof uit.

(NOTE: Gebruik je andere afmetingen, zorg er dan voor dat je verticale stok langer is dan je horizontale stok en dat de kruising ongeveer op 1/3 van de top ligt en in het midden van de horizontale stok.)

  • Stap 2: Driehoekjes knippen.

De stof zal uiteindelijk aan de stokken bevestigd moeten worden. Ik koos ervoor om een soort driehoekig zakje op de hoeken te maken waar uiteindelijk de stokpunten ingeschoven kunnen worden.

Maak een patroontje voor de driehoekige zakjes door patroon papier op de hoeken van je geknipte vlieger te leggen. Teken de hoek over op het patroon papier. De loodrechte vanuit de punt van de driehoek tot de basiszijde van de driehoek was bij mij ongeveer 7cm lang.

DSC_0008 (1)

Teken op die manier elke hoek van je vlieger over op patroonpapier.

Leg het patroondeel met de basiszijde op de stofvouw en knip uit. Herhaal dit voor elke hoek. Je bekomt op die manier een dubbel gevouwen driehoekje.

DSC_0010

  • Stap 3: Staart van de vlieger knippen. Gebruik een niet te zware stof.

De staart van de vlieger mag 4 tot 5 keer zo lang zijn als de dwarsdoorsnede van je vlieger. In dit geval knip je een staart met een lengte tussen 224 en 280 cm en een breedte van 4 cm. Je kan enkele korte stroken stof knippen om later dwars op de staart te bevestigen.

STIKKEN

  • Stap 1: Vlieger

Strijk de rand van de vlieger 0.5cm om naar de verkeerde zijde. Vouw de driehoekjes op de stofvouw met hun verkeerde kant op elkaar. Leg de dubbel gevouwen driehoeken op de bijpassende hoeken van de vlieger met de goede stofkanten op elkaar. Stik ze vast met een naadwaarde van 1 cm.

Knip de stof wat bij aan de hoekjes, keer de hoeken om en duw de punten uit.

DSC_0013

Aan de rand van de vlieger kan je nu de gecreëerde 1 cm zoom platstrijken en vaststikken.

PAS OP! Stik NIET vast in de hoeken want dan kunnen de stokken straks niet meer ver genoeg in de hoek doorschuiven.

  • Stap 2: Eyelets

Bevestig eyelets in de driehoekige zakjes. Deze gebruik je later om de nodige touwen gemakkelijk vast te binden. (zie op de foto de locatie van de eyelets nadat de stok en touwen bevestigd zijn.)

DSC_0107 (1)

OPTIE: Je kan ervoor kiezen een soort tunnel te stikken in de driehoeken waardoor de stokken iets minder bewegingsruimte hebben en dus steviger aan de stof zitten. De flexibiliteit van je stokken zal bepalen of je dit kan doen om dan ook nog makkelijk de stokken uit de stof te kunnen halen.

DSC_0016 (1)

  • Stap 3: De staart

Zigzag of overlock de randen van de staart zodat je een lichte staart kunt creëren. Maak een knoopsgat aan 1 uiteinde van de staart waar de verticale stok doorheen kan.

DSC_0030

Stik de korte stroken stof dwars op de staart.

DSC_0028 (1)

NOTE: Ik maakte m’n staart korter en vouwde de stof dubbel, dit zou ik de volgende keer niet meer doen. Met de bovenstaande werkwijze kun je een lichtere en wellicht ook sierlijkere staart creëren.

SAMENSTELLEN

  • Steek de stokken op de juiste plaats in de driehoeken. Als je de stokken nog niet hebt vastgebonden aan elkaar op de kruising, doe dat dan nu.

DSC_0021 (1)

  • Bind een touw (bakkerstouw) van ongeveer 80 cm, plus extra om op 2 plaatsen te kunnen vastknopen, vast aan de eyelet van de bovenste punt. Steek met een naald dit touw door naar de andere kant (naar de goede kant) van de vlieger en keer ter hoogte van de onderste eyelet terug door de stof naar de verkeerde kant van de stof. Maak het touw ook vast in de eyelet van de onderste punt.
  • Knoop een lusje in het touw.

Om te weten waar je dit lusje best maakt laat je je vlieger aan het touw balanceren. De vlieger moet ongeveer horizontaal liggen. De onderste punt mag iets lager liggen. (de staart hangt op dit moment nog niet aan de vlieger) Als je de juiste balans gevonden hebt maak je op die plaats een lusje. Aan dit lusje knoop je de lange lijn met handvat.

DSC_0048 (1)

  • Bevestig de staart aan de vlieger door ter hoogte van de onderste punt de stok door het knoopsgat van de staart te steken. (Zie eerder bij foto van knoopsgat)

OPTIE: Ik koos ervoor de stokken ook nog extra aan m’n vlieger vast te knopen door vanuit elke eyelet een touw te laten vertrekken, deze samen te laten komen ter hoogte van de kruising van de stokken en ze vast te knopen aan de stokken.

EN NU…

WACHTEN TOT DE WIND GOED ZIT EN UITPROBEREN!

DSC_0555

DSC_0718

DSC_0372

DSC_0396

Bedankt Mieke voor het geweldige idee en de duidelijke, uitgebreide instructies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *